Η γραφίδα της ψυχής

Η έκφραση γραπτού λόγου και οι δυσκολίες

Είναι με ικανοποίηση που κάποιος βλέπει τον αριθμό της επισκεψημότητας του ιστολογίου του όχι μόνο να αυξάνεται σταθερά αλλά να παρατηρείται και μόνιμο αναγνωστικό κοινό. Με τη σκέψη ότι κάποιοι μοιράζονται μαζί σου τις διάφορες απόψεις, σκέψεις και τους προσωπικούς σου προβληματισμούς και πολλά άλλα που γράφονται μεταξύ σοβαρού και αστείου, δημιουργείται κλίμα ευφορίας και  προσωπική ικανοποίηση.

Είναι αλήθεια ότι αυτός που γράφει έχει τη δυνατότητα να ξεθυμαίνει «αβρόχοις ποσί» κάθε φορά που ασφυκτιά στις διάφορες παραξενιές που βλέπει αλλά δεν παύει να είναι και, κατά κάποιο τρόπο, ο πιο «δυστυχισμένος». Η γραφή τον υποχρεώνει να είναι παρατηρητικός και περισσότερο διερευνητικός όπως η τέχνη της ζωγραφικής που εξασκεί το μάτι του ζωγράφου να διακρίνει τις λεπτές χρωματικές αποχρώσεις των φανταστικών και ορατών στοιχείων που τον περιβάλλουν.  Ο ζωγράφος μπορεί άνετα να αποτυπώσει στο χαρτί όλα τα χρώματα που βλέπει. Στην τέχνη της συγγραφής τα καθημερινά ευρήματα από την πιο πάνω παρατηρητικότητα είναι διάφορα και πολλά. Όμως δεν μπορούν όλα να καταγραφούν. Εδώ είναι και το μεγάλο πρόβλημα.

Η διερευνητική προσέγγιση δημιουργεί και μια μεγάλη γκάμα καταγραφής καθημερινών περιστατικών που έχουν σημασία από πολιτισμικής και κοινωνικοοικονομικής  πλευράς. Ο ερευνητής της καθημερινότητας υποφέρει γιατί δεν μπορεί να μεταφέρει γραπτώς όλα όσα επισυμβαίνουν ή αντιλαμβάνεται ότι θα επισυμβούν μέσα από τη δική του σκοπιά. Θα πρέπει να είναι διακριτικός σε όλα αυτά από ευγένεια, ήθος και ηθική. Θα πρέπει να επιλέγει εκείνα που μεταφέρονται και εκείνα που λέγονται και να διαγράφει από τη σκέψη του όλα τα άλλα. Σε αντίθετη περίπτωση θα καταντήσει, επιπόλαιος, θρασύς, ανεδαφικός, αισχρός και γραφικός. 

Η επιλεκτικότητα δεν είναι υπεκφυγή ούτε δειλία, αλλά κοινωνικότητα, διακριτικότητα, αγάπη και ευγένεια ψυχής. Άλλο είναι το θάρρος της γνώμης και άλλο είναι το θράσος. Το να μιλάμε στα ίσια δεν είναι πάντοτε προσόν. Αν με αυτό που θα πούμε υπάρχει περίπτωση να θίξουμε ή να προσβάλουμε τον άλλο τότε η ευθυκρισία μας μετατρέπεται σε κακοήθεια και κακεντρέχεια. Αυτός που διακρίνεται για την αποτελεσματική ευθυκρισία, την παρρησία  και το θάρρος της γνώμης του, συνήθως είναι ώριμος και  ξέρει πότε, πού και πώς θα μιλήσει ή θα γράψει.

Είναι γιαυτό που όταν κάποιος  γράφει είτε κείμενα, είτε σχόλια επί κειμένων κλπ, κάμνει πολλές προσπάθειες πότε, πώς και σε ποιες περιπτώσεις θα πρέπει να πει κάτι, να γράψει κάτι. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να μην υπάρχει ο αυθορμητισμός. Αν ο αυθορμητισμός είναι καλοπροαίρετος, έχει αγαθά κίνητρα και κινείται σε κόσμια επίπεδα, τότε ο λόγος δεν είναι ποταπός,  δεν προσβάλλει, δεν πληγώνει , είναι εποικοδομητικός και καλοδεχούμενος. Αν όμως τον διακρίνουν προσωπικές, παθολογικές καταστάσεις και πάθη χαμηλής υποστάθμης γιατί θα πρέπει να δημοσιοποιηθεί; Ο αυτοέλεγχος και η αυτοκριτική είναι καλύτερα να «δημοσιοποιούνται» ενδοσκοπικά για επίλυση του έμφυτου ή επίκτητου προβλήματος που πιθανότατα έχει ο εκφραστής του τοιούτου λόγου.

Επομένως δεν είναι τυχαίο που θλίβομαι όταν, διαβάζοντας διάφορα κείμενα στις ηλεκτρονικές εφημερίδες και σε άλλα κείμενα σοβαρών ιστοσελίδων, βλέπω ακατανόητα πράγματα, υβριστικά και χυδαία σχόλια πολλών αναγνωστών οι οποίοι, εκμεταλλευόμενοι το βήμα που τους παρέχει το δικαίωμα της ελευθερίας της έκφρασης,  δεν χάνουν την ευκαιρία για να βγάλουν τα αρρωστημένα απωθημένα τους. Αυτό δεν είναι μαγκιά. Μαγκιά είναι να λες αυτό που αισθάνεσαι θαρραλέα και με αιχμηρή διάθεση αλλά πάντοτε κόσμια και με ευγενικό τρόπο. Είναι να χαίρεται κανείς τους αναγνώστες εκείνους που επισκεπτόμενοι τα διάφορα ιστολόγια, σχολιάζουν εποικοδομητικά, με ήθος, κατανόηση και με ευγένεια ψυχής, παρά την οποιαδήποτε τυχόν διαφωνία τους.  Με τη  στάση αυτή, είτε ανωνύμως είτε επωνύμως, σε τελευταία ανάλυση, ο προοδευτικός άνθρωπος, αποκτά επωνύμως ολοκληρωμένη προσωπικότητα και παράλληλα θεραπεύεται από τα πολυποίκιλα πάθη που ηθελημένα ή αθέλητα τον κατατρύχουν.

Advertisements
This entry was posted in Καθημερινά. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s