Είναι ο εκκλησιασμός χάσιμο χρόνου;

imagesCATVRYC0Αυτοί που αποφάσισαν να έλθουν σε επαφή με την εκκλησία, μέσα σε αντίξοες για αυτούς προσωπικές συνθήκες, διατείνονται ότι εκεί βρήκαν την ηρεμία του σώματος και της ψυχής. Άντλησαν ένα είδος δύναμης, υπομονής και αντοχής για τα όποια προβλήματα αντιμετώπιζαν. Αρχικά, ούτε διανοούνταν ότι στον αιώνα της τεχνολογίας και της επιστήμης, θα αποτίνονταν σε κάτι που χλεύαζαν ειρωνικά ότι τούτο άρμοζε σε θρησκευόμενους, θρησκόληπτους, γέροντες και γριές. Τελικά ανακάλυψαν ότι ο εκκλησιασμός αποτελεί όχι υποχρέωση, όχι κοινωνική επιταγή, αλλά ούτε απλή δραστηριότητα επιτέλεσης κάποιων θρησκευτικών καθηκόντων. Ο εκκλησιασμός είναι προσωπική υπόθεση. Είναι ένα θεραπευτήριο όπου ο άνθρωπος βρίσκει το χαμένο εαυτό του.

untitledΠράγματι ο εκκλησιασμός αποτελεί προσωπική υπόθεση. Ναι μεν έχει σχέση με την ομαδική προσευχή προς το Θεό αλλά, τουλάχιστον στα πρώτα στάδια της πνευματικής αναζήτησης, δεν παύει να είναι η ξεχωριστή εκείνη δραστηριότητα με την οποία ο άνθρωπος αυτοσυγκεντρώνεται, μιλάει με τον εαυτό του με παρρησία και παρακαλεί ή ευχαριστεί για ό,τι τον απασχολεί και κατατρύχει τον εσωτερικό του κόσμο.

Ο άνθρωπος έχει τη δυνατότητα να επιλέξει όποιαν εκκλησία επιθυμεί, όποιαν εκκλησία γενικά τον αναπαύει και να «χωθεί» σε ένα σκάμνο και από εκεί να ταξιδεύσει πέρα από την καθημερινότητα, παρέα με τις άγιες εκείνες μορφές που εξαγιάστηκαν και τώρα βρίσκονται στις «αγκάλες του Αβραάμ». Κοιτάζοντας, πρόσωπο με πρόσωπο, όλους τους αγίους, χωρίς ντροπή ή κομπασμό, με ταπεινότητα, έχοντας κατά νουν την ελαχιστότητά του, ζητεί από αυτούς την ηρεμία, τη γαλήνη της ψυχής, τη βοήθειά τους για σωστική παρέμβαση και αντιμετώπιση τού όποιου προβλήματος συντρίβει την πορεία της ζωής του.

yuΟ εκκλησιαζόμενος αυτοσυγκεντρώνεται και ξεχνάει τους πάντες και τα πάντα. Προσηλώνεται με τη σκέψη και την καρδιά στην πνευματική διάσταση της ζωής. Δεν σκανδαλίζεται ούτε από το είδος της ψαλτικής ούτε από τον ιερέα, ούτε από τους επιτρόπους, ούτε από όλη την ατμόσφαιρα της ιεροτελεστίας η οποία ξετυλίγεται μπροστά του για δύο περίπου ώρες. Προσπαθεί να ανεξαρτητοποιηθεί, απεγκλωβιστεί από όλες τις τυχόν ενοχλήσεις που προέρχονται είτε από το εξωτερικό του περιβάλλον είτε και από τον εσωτερικό του κόσμο. Αποδεσμεύεται χωρίς να τα υποτιμά. Απενεργοποιείται από το συνηθισμένο εαυτό του χωρίς να χάνει την αίσθηση των παθών και των αδυναμιών του. Και τούτο γιατί ο εκκλησιασμός είναι δική του υπόθεση. Είναι προσωπικό του θέμα. Η γαλήνη, η ηρεμία κι η ισορροπία της ψυχής του είναι ο προσωπικός του αγώνας.

Για να μπορέσει κάποιος να απολαύσει το γλυκασμό και όλη εκείνη την ηρεμία που χαρίζει ατελώς ο εκκλησιασμός, θα πρέπει να ακολουθήσει συγκεκριμένη τεχνική. Και η τεχνική αυτή αποδεικνύεται εποικοδομητική, τουλάχιστον, για όλους εκείνους που αμφισβητούν ακόμη τη σωστική επίδραση του εκκλησιασμού.

imagesCAL5N8QQΕπιλέγω και πηγαίνω για εκκλησιασμό στην εκκλησία εκείνη που αναπαύει την ψυχή μου. Χώνομαι μέσα σε ένα σκάμνο και εκεί αυτοσυγκεντρώνομαι με τη σκέψη προσηλωμένη στην άλλη όψη των πραγμάτων. Γυροφέρνουν στο μυαλό μου το πεπερασμένο της ζωής, τα χίλια δυο προβλήματα των ανθρώπων, το δικό μου πρόβλημα, η αιωνιότητα και αποτείνομαι παρακλητικά προς τον Θεό. Έρχονται στο μυαλό μου οι όποιες επιτυχίες μου και κάνω ευχαριστήριες σκέψεις. Περιεργάζομαι τις εικόνες και μιλώ με αυτές, προσπαθώντας να συλλάβω λέξεις, φράσεις, προτάσεις από εκείνα που αναγιγνώσκονται από τους ψαλτάδες και τους ιερείς. Προσπαθώ να εξηγήσω τις λέξεις χωρίς να σκανδαλίζομαι αν μερικές από αυτές δεν συνάδουν με την πραγματικότητα ή τη δική μου ερμηνεία. Τα κτιστά ρήματα και νοήματα που χρησιμοποιούνται δεν είναι δυνατόν να ταυτισθούν απόλυτα με τα άρρητα-άκτιστα ρήματα της εμπειρίας που είχαν αυτοί που έγραψαν τις λέξεις αυτές. Θα πρέπει να έχω υπόψη μου ότι αυτές είναι ανθρωποποίητες και αποδίδουν, εν μέρει, σκιωδώς το πνευματικό, το ασχημάτιστο, το απροσδιόριστο «τα άρρητα ρήματα».   Με όλα τούτα ταξιδεύω σε άλλους κόσμους, μακριά από τα τετριμμένα της καθημερινότητάς μου.

Επομένως ο εκκλησιασμός δεν είναι χάσιμο χρόνου, αλλά αποτελεί  πνευματικό θεραπευτήριο τού σώματος και της ψυχής. Η Θεία Λειτουργία είναι η περίληψη του σκοπού που βρισκόμαστε στη γη. Είναι τρόπος, συνήθεια, δραστηριότητα για θεραπεία τού ανθρώπου από την «παρά φύση ζωή».

 

Advertisements
This entry was posted in Πνευματικά. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s