Άνευ λόγου, κενά λόγια από κενούς ανθρώπους

2

(Με αφορμή άρθρων από δημοσιογράφους σχετικά με το θέμα προσηλυτισμού νέων προς το μοναχισμό)

«…. Άλλο είναι να περιγράφω με δημοσιογραφική δεοντολογία, υπεύθυνα, σοβαρά και σωστά τι πρεσβεύει μια θρησκεία με σκοπό την έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση τού κοινού και άλλο είναι αν προσωπικά πιστεύω σε αυτά για τα οποία ανέλαβα, ως επαγγελματίας, να ερευνήσω και να αρθρογραφήσω. …»

Δεν είναι η πρώτη φορά που ακούονται και γράφονται πολυσυζητημένες απόψεις για θέματα θρησκείας. Ακραίες απόψεις είτε από τη μια πλευρά ή από την άλλη δυνατό να εμπεριέχουν ψήγματα αχρείαστου φανατισμού. Η θρησκεία είναι προσωπικό θέμα. Το να πιστεύεις στο Θεό ή να προβληματίζεσαι τι υπάρχει πέρα του θανάτου είναι θέμα και προσωπικό και ανθρώπινο. Μόνο τα ζώα δεν προβληματίζονται αν και οι εξειδικευμένοι επιστήμονες σε θέματα ζωολογίας, ισχυρίζονται ότι και αυτά έχουν κάποιου είδους  «προβληματισμού».

Επομένως όλοι αυτοί που δεν πιστεύουν, δεν ερευνούν και δεν ενδιαφέρονται για το Θεό, είναι δικαίωμά τους και η επιλογή τους σεβαστή. Το να κατηγορούν όμως, να χλευάζουν και να διασύρουν όσους πιστεύουν στο Θεό, χρησιμοποιώντας την επαγγελματική τους θέση, τότε εκείνο που καταφέρνουν είναι να αποκαλύπτουν τη γύμνια τους, την αμάθειά τους, την αμορφωσιά τους. Περεταίρω η όλη επαγγελματική τους συμπεριφορά, έκδηλα, δεικνύει προχειρότητα, εμπάθεια, κενότητα, και πνευματική ανεπάρκεια.

Για όσους έτσι επιπόλαια και κακήν κακώς, αρθρώνουν κακεντρεχείς απόψεις για θέματα, που όπως φαίνεται πασίδηλα, δεν γνωρίζουν, θα πρέπει να έχουν την καλοπροαίρετη  λύπησή μας και να ευχόμαστε, τουλάχιστον, να τιμούν και να σέβονται το επάγγελμά τους για να είναι όχι μόνο άρτιοι και συνεπείς στο περιβάλλον όπου εργάζονται, αλλά ευγενείς και αξιόπιστοι στους ανθρώπους με τους οποίους επικοινωνούν καθημερινά. Εμείς κρίνουμε όχι τα «πιστεύω» τους αλλά τις ενέργειές τους.

1Τα όσα αρνητικά γράφει η δημοσιογράφος έγκριτης εφημερίδας ή οποιοσδήποτε άλλος υιοθετεί τις απόψεις της, σχετικά με τα μοναστήρια και γενικά με τον Θεό, εν πάση περιπτώσει, θα πρέπει να αντιμετωπίζονται με πολλή κατανόηση, αγάπη και ανοχή. Ο λόγος είναι γιατί δεν ήλθε ακόμη η ώρα για να μπουν στον κόπο να καθίσουν και να ασχοληθούν διεξοδικά γύρω από την πνευματικότητα τού Ορθόδοξου Χριστιανισμού (γιατί όχι και άλλων θρησκειών), τους ανθρώπινους τρόπους έκφρασής του, το λεξιλογικό και νοηματικό μέρος των γραφομένων και τη βαθύτερη σημασία των πνευματικών λόγων που εκφέρονται ανά τους αιώνες. Τουλάχιστο αυτοί όλοι που λοιδορούν κείμενα, εκκλησιαστικές εκφράσεις ή λέξεις, θα έπρεπε, τουλάχιστον, να μελετήσουν το αντικείμενο για το οποίο έτσι επιπόλαια κρίνουν. Έστω, ρε παιδί μου, αυτοί όλοι οι οποίοι «αβρόχοις ποσί» εκφέρουν δημόσια  απόψεις, δεν θα έπρεπε να ενημερωθούν εγκυκλοπαιδικά και από περιέργεια για το πώς διείδαν αυτά τα θέματα κάποιοι συνάνθρωποί μας, οι οποίοι κατάφεραν με την αγιότητά τους να εισέλθουν σε άλλα επίπεδα ζωής και να δουν «πράγματα και θαύματα» για τα οποία εμείς δυστυχώς αγνοούμε, χρησιμοποιώντας τη λογική μας;

Οι πιο πάνω δημοσιογράφοι, περιγράφοντας και μάλιστα αποσπασματικά, μερικές θέσεις τού ορθόδοξου πνευματικού κόσμου, νομίζουν ότι με τον τρόπο αυτό θίγουν και χλευάζουν αρχές και πρόσωπα τού κλήρου και γενικότερα ανθρώπους της εκκλησίας.  Εκείνο που καταφέρνουν όμως είναι να αποκαλύπτουν, σε όλη την μεγαλοπρέπεια, την επαγγελματική τους ανεπάρκεια, ασυνέπεια και την αμάθειά τους. Επομένως άλλο είναι να περιγράφω με δημοσιογραφική δεοντολογία, υπεύθυνα, σοβαρά και σωστά τι πρεσβεύει μια θρησκεία με σκοπό την έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση τού κοινού και άλλο είναι αν προσωπικά πιστεύω σε αυτά για τα οποία ανέλαβα, ως επαγγελματίας, να ερευνήσω και να αρθρογραφήσω.  Άλλο είναι να παραθέτω ομιλίες ολοκληρωμένες και άλλο είναι να παίρνω επιλεκτικά αποσπάσματα, με την προοπτική να χλευάσω πρόσωπα, αρχές και αξίες,  νομίζοντας ότι έτσι επιβεβαιώνονται οι  προσωπικές μου απόψεις και τα προσωπικά μου πιστεύω.

Επομένως η δημοσιογράφος της εφημερίδος, εκτός του ότι δεν κάνει καλά τη δουλειά της, με τον τρόπο που διαπραγματεύεται το θέμα, αποκαλύπτει ότι έχει και την αμάθεια, εμπάθεια και ασχετοσύνη, σχετικά με τα «πιστεύω» (παράδοση, δόγματα, αρχές και αξίες, εμπειρίες) τού Ορθόδοξου Χριστιανισμού. Όπως ο υποφαινόμενος κινδυνεύει να υποπέσει σε γελοιότητες αν αρχίσει να κρίνει όλους τους επιστήμονες που ασχολούνται με τη αστρονομία, ενώ όχι μόνο δεν κατέχει αστρονομία, αλλά ούτε κάθισε να μελετήσει γύρω από αυτά τα θέματα, έτσι και οποιοσδήποτε δημοσιογράφος θα υποπέσει σε γελοιότητες , αν με τα γραφόμενά του, χύνει χολή και όξος, χλευάζοντας συνανθρώπους του, χωρίς να μπει στον κόπο να μελετήσει και ερευνήσει τις θέσεις και αρχές που πρεσβεύουν όλοι αυτοί. Θέσεις και αρχές που υφίστανται εδώ και 2000 χρόνια, εμποτισμένες με την πλούσια παράδοση και με συνεχείς βιωματικές εμπειρίες.

3Η δημοσιογράφος επέλεξε μερικά αποσπάσματα από ομιλίες καταξιωμένου Μητροπολίτη, με πρόθεση να διασύρει αρχές και αξίες τού Χριστιανισμού και ανθρώπους που πιστεύουν σε αυτές. Μέσα από τα γραφόμενά της αναδεικνύονται καθαρά τα σημεία εκείνα με τα οποία διαφωνεί και προσπαθεί με έντεχνο τρόπο να εμπαίξει. Θα μπορούσα ένα – ένα να υποδείξω τη σημασία αυτών των επίμαχων σημείων, π.χ. Θεός ζηλότυπος, πλήρη υπακοή στον πνευματικό, στάση απέναντι στους γονείς κλπ, που αμφισβητεί με χλευαστικό τρόπο, αλλά δεδομένου ότι δεν είμαι θεολόγος, ούτε  ειδικός περί τούτων, δεν θα το κάνω, παρόλο που έχω μελετήσει και ενδιατρίψει σε βάθος στα θέματα αυτά, για τα οποία, ειρήσθω εν παρόδω, προσπαθώ να έχω τον απαιτούμενο σεβασμό.

Ευελπιστώ λοιπόν ότι και η ίδια η δημοσιογράφος κάποτε θα μελετήσει, έστω για ικανοποίηση της προσωπικής ή και της  επαγγελματικής της περιέργειας, τα δύσκολα αυτά θέματα που απασχολούν όλους τους ανθρώπους και θα επανέλθει για να διορθώσει το δημοσιογραφικό της ατόπημα και την αστοχία των προσπαθειών της.

Advertisements
This entry was posted in Πνευματικά. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s