Η αναγκαιότητα της διάκρισης

 Ο λόγος που αποφάσισα να καταπιαστώ με αυτό το κείμενο είναι η διήγηση ενός πολύ καλού φίλου, η οικογένεια τού οποίου δέχθηκε παρεμβολή/εισβολή από στενό συγγενή τους  ο οποίος προσπάθησε να πείσει για τους τρόπους αντιμετώπισης μιας απλής και συνηθισμένης ασθένειας, χρησιμοποιώντας συναισθηματικό και ψυχολογικό εκφοβισμό.

Στον φίλο δημιουργήθηκε μια μεγάλη απορία και τι πρέπει να κάνουμε σχετικά με την πιο πάνω τακτική/αγάπη/ενδιαφέρον αυτών των ανθρώπων, κυρίως συγγενών, να επεμβαίνουν με άγαρμπο τρόπο, στην προσπάθειά τους να δράσουν άμεσα, κυρίως σε περιπτώσεις κάποιας ασθένειας, με σκοπό να προσφέρουν κάποιου είδους βοήθεια, εισηγούμενοι τον τρόπο δράσης, τον τρόπο δράσης βέβαια, που αυτοί πιστεύουν, πεισματικά, ότι είναι ο καλύτερος και ο πλέον σωστός.

Στα αγιοπατερικά κείμενα αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι, όταν ο Θεός θέλει να βοηθήσει κάποιο, έρχεται στην πόρτα του, την κτυπά με ευγένεια και κάνει ένα βήμα προς τα οπίσω, περιμένοντας να του ανοίξει. Οι πιο πάνω άνθρωποι, κυρίως συγγενικά πρόσωπα στενού περιβάλλοντος, όχι μόνο κάνουν ένα βήμα προς τα οπίσω αλλά εφορμούν στην πόρτα μας την ανοίγουν βίαια και χρησιμοποιώντας έναν άτιμο συναισθηματικό και ψυχολογικό εκφοβισμό (bulling), συνοδευόμενος με ετσιθελισμό και με μια αμετροέπεια αυταρχισμού, απαιτούν να δράσουν όπως αυτά θέλουν, χωρίς να επιθυμούν να ακούσουν την άποψή των άλλων. Παρά τη σφοδρή αντίθεσή μας, που μπορεί να βασίζεται και σε οικεία με το πρόβλημα επαγγελματική ιδιότητα ή στην αναγκαιότητα αντίδρασης σε μια πάγια τακτική που πάντα εφαρμόζουν τα πρόσωπα αυτά, υποκύπτουμε πολλές φορές στη δική τους άποψη και ακολουθούμε, δυστυχώς, τις δικές τους, πάρα πέρα ενέργειες,  επειδή βλέπουμε ότι δεν σηκώνουν δεύτερη κουβέντα και επειδή δεν θέλουμε να αφήσουμε τα πράγματα να εκτραχυνθούν στην ευρύτερη οικογένεια.

Αποτέλεσμα είναι να εμπλεκόμαστε σε μια σειρά αχρείαστων ενεργειών και καταστάσεων που επιβάλλονται από ειδικούς της  δικής τους επιλογής,  με τελική κατάληξη, πολλές φορές, το υφιστάμενο πρόβλημα να μεγαλώνει αντί να εξαλείφεται. Αναγκαζόμαστε τότε «δια πυρός και σιδήρου» να απεγκλωβιζόμαστε από τα παρατράγουδα τού πιο πάνω bulling  και τις επιρροές των επιλογών τους και ακολουθούμε τις πρέπουσες , ψύχραιμες και αντικειμενικές για την περίπτωση ενέργειες, που φέρουν τα αναμενόμενα θετικά αποτελέσματα.

Τα πρόσωπα αυτά της αχρείαστης και εγωιστικής αγάπης, μετά την παταγώδη αποτυχία της δικής τους παρορμητικής ενέργειας και τις καταστροφικές κατολισθήσεις των δικών τους επιλογών, ως συνήθως, αποσύρονται στα ενδότερα, επικεντρωμένα στις δικές τους απόψεις, δίδοντας τις δικές τους εξηγήσεις και ερμηνείες επί του αποτυχημένου πρακτέου, κατασκευάζοντας ένα συνονθύλευμα κοινωνικών, οικογενειακών, πνευματικών αρχών και προσωπικών αναστολών, όπως πάντοτε βέβαια, πλην όμως, καραδοκούν για την επόμενη εφόρμησή τους, όπου παραστεί ανάγκη ή κάποια άλλη προσφερόμενη ευκαιρία.

Βέβαια το ενδιαφέρον και η αγάπη είναι πάντα ευπρόσδεκτα και χρήζουν μεγάλης σημασίας αν τα χαρακτηρίζει η διάκριση, η νηφαλιότητα λόγων, η ταπεινότητα και η αποτελεσματικότητα των πράξεων. Το ενδιαφέρον είναι ευπρόσδεκτο αν οι προσφερόμενοι να βοηθήσουν δεν διακατέχονται από ιδεοληψίες και συνειρμικούς λογισμούς περί δήθεν ανικανότητας όλων των άλλων, υποτιμώντας τη νοημοσύνη τους και εκμηδενίζοντας τις όποιες προσπάθειές τους για κάτι που πρέπει να γίνει. Και τούτο βέβαια συμβαίνει επειδή αυτοί οι άνθρωποι πιστεύουν εγωιστικά και με εμμονή ότι μόνο η δική τους συμβολή θα διορθώσει τα πράγματα. Σε τέτοιες περιπτώσεις, λοιπόν, δεν φτάνει μόνο να έχουμε τη θέληση να συντρέξουμε κάποιο για να του προσφέρουμε βοήθεια. Δεν φτάνει μόνο να εφορμούμε και να ενεργούμε όπως εμείς θέλουμε, αλλά θα πρέπει πάντοτε να έχουμε τη διάκριση εκείνη που θα μας επιτρέψει να προσφέρουμε αποτελεσματικά και με πραγματική αγάπη οποιανδήποτε βοήθεια, πάντοτε με  κατανόηση και σεβασμό έναντι των απόψεων όλων των άλλων. Η χρησιμοποίηση της μεθόδου της υπερβολής, του επιτακτικού ύφους, του συναισθηματικού εκφοβισμού και της ψυχολογικής πίεσης με σκοπό την υλοποίηση της προσωπικής μας άποψης που έχει σφηνωθεί, πολλές φορές, παρορμητικά, απροβλημάτιστα και με εμμονή στο μυαλό μας, αποτελεί μια άτιμη, κατάπτυστη, προσβλητική  και  προβληματική συμπεριφορά. Αυτή η συμπεριφορά λειτουργεί αντίθετα με το είδος της  συμπεριφοράς που αναφέρεται στην επιστολή του Απόστολου Παύλου προς Κολασσαείς.  «Ο λόγος ημών πάντοτε εν χάριτι, άλατι ηρτυμένος.»

Ο λόγος σε όλες του τις μορφές είναι και ένα  ισχυρό όπλο για τον άνθρωπο, είτε αισθάνεται τη δύναμή του είτε όχι. Το όπλο αυτό μπορεί να δημιουργήσει σύγχυση και πολλά αλυσιδωτά προβλήματα , μπορεί όμως  και να  μετατραπεί σε βάλσαμο παρηγοριάς.  Μπορεί να βοηθήσει τόσο αυτόν που τον εκφέρει όσο και αυτούς στους οποίους απευθύνεται. Μπορεί όμως να προκαλέσει και στενοχώρια, λύπη, πόνο και δοκιμασία σε όσους τον προσλαμβάνουν, αλλά και να γίνει ένα μέσο επιβολής, επιρροής, επίδειξης δύναμης και γενικά εξουσίας γι’ αυτόν που τον εκφέρει. Γι’ αυτό και ο Απόστολος Παύλος, απευθυνόμενος προς τους Κολοσσαείς, τους προτρέπει με αυτά τα, διαχρονικής αξίας, λόγια: «ο λόγος υμών πάντοτε εν χάριτι, άλατι ηρτυμένος, ειδέναι πώς δει υμάς ενί εκάστω αποκρίνεσθαι». (Κολ. 4,6). «Τα λόγια σας να είναι πάντοτε γεμάτα χάρη, νοστιμισμένα με αλάτι (όχι ανούσια). Να ξέρετε πώς πρέπει να αποκρίνεστε στον καθένα ξεχωριστά».

            Το να γνωρίζουμε πώς πρέπει να αποκρινόμαστε στον καθέναν είναι ένδειξη διάκρισης. Είναι απότοκο πνευματικής καλλιέργειας, ανθρωπιστικής αρετής και κοινωνικού ευπρεπισμού. Πρώτιστα όμως η διάκριση είναι ένας εξαίσιος πνευματικός καρπός. Έχει να κάνει με την τοποθέτησή μας στη θέση του άλλου. Στο χαρακτήρα, τη συνείδηση, την ψυχή του άλλου. Στις προσωπικές δυνατότητές του να αντέξει τους λόγους που θα εκφέρουμε. Εκτός τούτου έχει να κάνει και με το δικό μας βαθύτερο κίνητρο. Αν αυτό έγκειται στη φανέρωση της πραγματικής μας αγάπης και συνδρομής σε ένα πρόβλημα που θέλουμε να επιλύσουμε σωστά και αποτελεσματικά με τις γνώσεις μας και τη βοήθεια του Θεού ή θέλουμε να δείξουμε την υπεροχή, τη μοναδικότητα και την αξία μας. Αν ισχύει το πρώτο, θα μιλήσουμε με διάκριση, κατανόηση, συνεργασία και θα δράσουμε με λυσιτελή συνδρομή. Θα παρηγορήσουμε με διάκριση και θα είμαστε ήπιοι, ευπροσήγοροι  και γλυκείς. Όταν θα επαινέσουμε, θα το κάνουμε πάντα με όλη μας την ψυχή, με εντιμότητα  και με ευγένεια. Σε περίπτωση που πρέπει να είμαστε αυστηροί, θα  χρησιμοποιήσουμε λόγια με πνευματική διάσταση, ύφος καταδεκτικό και αγάπη, μαζί με ειρηνική αποφασιστικότητα και ευθύτητα χωρίς να ερεθίζουμε τον άλλο.  Δεν θα κρύψουμε την αλήθεια, αλλά και δεν θα εξουθενώσουμε τον άλλο σε τέτοιο βαθμό που θα τον εξοργίσουμε και να λαβώσουμε την ψυχή του, εκτρέποντάς τον από την ηρεμία και ωθώντας τον να περιπέσει σε μίσος, θυμό και οργή. Δηλαδή δεν θα πρέπει με τη συμπεριφορά μας να δημιουργήσουμε σκανδαλισμό αδελφών ψυχών. Εξάλλου ξέρουμε ότι «ο σκοπός δεν αγιάζει τα μέσα».

Η ευθύτητα, η αλήθεια, ο αυθορμητισμός  και γενικά η κάθε είδους βοήθεια ή συνδρομή θα είναι καλό να προσφέρεται στον συνάνθρωπό μας με πραγματική αγάπη, συστολή και διάκριση,  με στόχο όχι μόνο την ηρεμία της ψυχής αυτού που αποφάσισε να συντρέξει, αλλά και την αναγνώριση της βοήθειας και τον υγιή προβληματισμό  αυτού που αποδέχεται την προσφορά.  Αν δεν συμβαίνει αυτό τι να κάνεις την βοήθεια αυτού που προστρέχει, όση αγάπη και αν δείχνει στο συνάνθρωπό του; Αυτή η αγάπη καταντά ατελέσφορη και ομοιάζει με την περίπτωση της αγελάδας εκείνης που μπορεί να αποδίδει κάθε φορά ένα κουβά γάλα, αλλά στο τέλος κλωτσά με δύναμη τον κουβά και το γάλα χύνεται στο έδαφος, μηδενίζοντας έτσι τη χρησιμοποίησή του.

Επομένως, « … λόγος μν πντοτε ν χριτι, λατι ρτυμνος, εδναι πς δε μς ένί κστ ποκρνεσθαι …» ΠΡΟΣ ΚΟΛΑΣΣΑΕΙΣ Κεφ. 4 (6).

Advertisements
This entry was posted in Καθημερινά, Πνευματικά. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s